STO:n seminaarissa käsittelin aihetta ”Mitä toimiva Sales & Operations Planning tarkoittaa käytännössä ” Logistiikan maailma määrittelee, että Sales & operations prosessi on kristallipallon korvike, jolla pyritään saamaan kysyntä ja tarjonta tasapainoon kannattavaa liiketoimintaa tehden”. Keskeinen tavoite on kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen tuottaen maksimaalisen toimituskyvyn yritykselle. ”Logistiikan maailmassa todetaan myös ennustamisen vaikeus, etenkin tulevaisuuden” Lauseeseen liittyy mielenkiintoinen ajatus:
Erityisesti myynnillä on perinteisesti ollut vähän työkaluja toimituslupausten hallinnassa ja tämä on asiakkaiden saamiseksi johtanut ylisuuriin lupauksiin, kuitenkin usein taustalla ei ole varmaa tietoa esim. kapasiteetista, toimituskyvystä, tuotteiden (palveluiden ja ratkaisujen) tekemiseen liittyvistä asioista, eli kaikkea ei voi kaataa myynnin niskaan. Kevätseminaarissa useissa puheenvuoroista käsiteltiin yrityksen siilomaista (funktioiden) ohjausta ja niiden välisen yhteistyön haasteita niin informaation kuin työkalujen osalta. Tulevaisuuden tekoälyyn perustuvien työkalujen hyödyntäminen edellyttää myös johtamisjärjestelmältä selkeää muutosta. Todennäköistä on, että lähdemme ohjaamaan pienempiä kokonaisuuksia ja hitaasti kiiruhtaen lisäämme vaikuttavuutta ohjauksen hyötyjen saamisessa. Reaaliaikainen ohjausteknologia on jo olemassa mutta nyt odotellaan yritysten kehittymistä hyödyntämään sitä ja rakentamaan faktaan perustuvaa liiketoiminnan johtamista, huomioiden liiketoiminnan tuotavuuden kasvun maksimoinnin. Miltä näyttää tulevaisuuden vuorovaikutusympäristö:
Miksi S& OP on sitten vaikeaa? Olemme tehneet täydellisiä liiketoimintaprosesseja koneelle ja kuitenkin asioiden tuottajana on usein ihminen. Olemme tuottaneet valtavasti informaatiota mutta meillä ei ole aikaa ja työkaluja hyödyntää sitä. Olemme uhranneet sovelluksiin ja integraatioon miljoonia ja kuitenkin ohjauksessa käytetään taulukkolaskentaa ja sähköpostiviestejä (S&OP:n kehitysloikka tapahtuu, kun löydetään uudet työkalut). Nykyisin odotamme informaatiota päätöksenteon tueksi ja ikävä kyllä informaatio vanhenee nopeasti, joten kokonaiskuva ei ehkä vastaa todellisuutta kovinkaan hyvin. 40-vuotta toimitusketjujen kehittymistä seuranneena, olen huomannut, että yllättävän monet asiat toimivat edelleen vanhoilla hyväksi koetuilla tavoilla sen suurempia kehityshankkeita kohtaamatta., varsinkin pk-sektorilla. Toisaalta osaamisen kehittäminen on noussut voimakkaasti esille, aikaisemmin kun tiesi kuljettamisesta ja varastoinnista jotain niin se riitti, mutta nykyään toimitusketju on merkittävä osa liiketoiminnan johtamista ja kehittämistä, joten osaamisvaade kasvaa huimasti nyt ja tulevaisuudessa. Julkaistu STO:n jäsenlehdessä Terveisin Hannu Soininen
0 Comments
|
Hannu SoininenDigitaalisen toimitusketjun asiantuntija |