• Home
  • Services
  • About
  • News
  • Contact
Soininen Consulting
  • Home
  • Services
  • About
  • News
  • Contact

Sales & Operations Planning

1/1/2019

0 Comments

 
STO:n seminaarissa käsittelin aihetta ”Mitä toimiva Sales & Operations Planning tarkoittaa käytännössä ” Logistiikan maailma määrittelee, että Sales & operations prosessi on kristallipallon korvike, jolla pyritään saamaan kysyntä ja tarjonta tasapainoon kannattavaa liiketoimintaa tehden”. Keskeinen tavoite on kysynnän ja tarjonnan tasapainottaminen tuottaen maksimaalisen toimituskyvyn yritykselle. ”Logistiikan maailmassa todetaan myös ennustamisen vaikeus, etenkin tulevaisuuden” Lauseeseen liittyy mielenkiintoinen ajatus: 

  • Vaikka tiedettäisiin kaikki toimitusketjuun liittyvät transaktiot reaaliajassa, niin miten organisaatio pystyy vastaamaan joustavasti muuttuvaan maailmaan? Käytännössä kun myyntitilaus on saapunut yrityksen niin kaikki oleellinen tieto toimitusketjua ajatellen on saapunut. Kuinka ohjaamme ja minkälaisilla työkaluilla maksimoimme toimituskyvyn, kun tilauksia saapuu jatkuvalla syötöllä? Samoin on pohdittava kuinka reaaliaikaisuus vaikuttaa ennustamisen reaaliaikaiseen ylläpitämiseen ja sen vaikuttavuudesta yrityksen toimitusketjun toiminnallisuuteen.
  • Tulevaisuuden kristallipallo edellyttää reaaliaikaista, reagoivaa toimitusketjun funktioiden vuorovaikutusta (haastaa organisaatio rakenteita) ja nykyisyyden hyvää hallintaa. Ennustaminen ei perustu enää pelkästään ilmiöihin, historiatietoon ja toimialan tuntemukseen, seuraksi tulee faktapohjainen ennustaminen, joka päivittyy kysynnän kehittymisen myötä ennustamisen tarkkuutta merkittävästi. Olemme saamassa työkaluja tulevaisuudessa avuksemme reaaliaikaisen informaation hyödyntämistä varten.
 
Erityisesti myynnillä on perinteisesti ollut vähän työkaluja toimituslupausten hallinnassa ja tämä on asiakkaiden saamiseksi johtanut ylisuuriin lupauksiin, kuitenkin usein taustalla ei ole varmaa tietoa esim. kapasiteetista, toimituskyvystä, tuotteiden (palveluiden ja ratkaisujen) tekemiseen liittyvistä asioista, eli kaikkea ei voi kaataa myynnin niskaan. 
 
Kevätseminaarissa useissa puheenvuoroista käsiteltiin yrityksen siilomaista (funktioiden) ohjausta ja niiden välisen yhteistyön haasteita niin informaation kuin työkalujen osalta. Tulevaisuuden tekoälyyn perustuvien työkalujen hyödyntäminen edellyttää myös johtamisjärjestelmältä selkeää muutosta. Todennäköistä on, että lähdemme ohjaamaan pienempiä kokonaisuuksia ja hitaasti kiiruhtaen lisäämme vaikuttavuutta ohjauksen hyötyjen saamisessa. Reaaliaikainen ohjausteknologia on jo olemassa mutta nyt odotellaan yritysten kehittymistä hyödyntämään sitä ja rakentamaan faktaan perustuvaa liiketoiminnan johtamista, huomioiden liiketoiminnan tuotavuuden kasvun maksimoinnin.
 
 
Miltä näyttää tulevaisuuden vuorovaikutusympäristö:

  • Käyttöliittymä on mobiili ja pelimäinen
  • Käyttäjäkokemus on vuorovaikutteinen yhteistyö
  • Näyttögrafiikka on verkossa ja on-line
  • Tiimityöskentely on luova, rajaton ja kokonaisvaltainen
  • Optimointi on reaaliaikainen ja autonominen
  • Päätöksien tekeminen on reaaliaikainen ja faktapohjainen simulaatio
 
Miksi S& OP on sitten vaikeaa? Olemme tehneet täydellisiä liiketoimintaprosesseja koneelle ja kuitenkin asioiden tuottajana on usein ihminen. Olemme tuottaneet valtavasti informaatiota mutta meillä ei ole aikaa ja työkaluja hyödyntää sitä. Olemme uhranneet sovelluksiin ja integraatioon miljoonia ja kuitenkin ohjauksessa käytetään taulukkolaskentaa ja sähköpostiviestejä (S&OP:n kehitysloikka tapahtuu, kun löydetään uudet työkalut). Nykyisin odotamme informaatiota päätöksenteon tueksi ja ikävä kyllä informaatio vanhenee nopeasti, joten kokonaiskuva ei ehkä vastaa todellisuutta kovinkaan hyvin.
 
40-vuotta toimitusketjujen kehittymistä seuranneena, olen huomannut, että yllättävän monet asiat toimivat edelleen vanhoilla hyväksi koetuilla tavoilla sen suurempia kehityshankkeita kohtaamatta., varsinkin pk-sektorilla. Toisaalta osaamisen kehittäminen on noussut voimakkaasti esille, aikaisemmin kun tiesi kuljettamisesta ja varastoinnista jotain niin se riitti, mutta nykyään toimitusketju on merkittävä osa liiketoiminnan johtamista ja kehittämistä, joten osaamisvaade kasvaa huimasti nyt ja tulevaisuudessa. 

​Julkaistu STO:n jäsenlehdessä
 
Terveisin Hannu Soininen
0 Comments

    Hannu Soininen

    Digitaalisen toimitusketjun asiantuntija

    RSS Feed

Site powered by Weebly. Managed by Nettitakomo
  • Home
  • Services
  • About
  • News
  • Contact