Toimitusketjun kehittämisen palvelut
Henkilöstön osaamisen ja vuorovaikutuksen kehittäminen
Toimintojen koulutus:
Osaamisenkehittämisen ajankohtaisimmat aiheet:
Toimintojen koulutus:
- Hankinta ja toimittajienhallinta, varasto, kuljetus, jakelukanavat, tuotanto, laatu ja prosessit, myynti ja asiakkuudenhallinta,liiketoiminta, talous ja palvelut
- Toimitusketjun johtaminen, rakenne, teknologiat, mittaaminen, kustannukset
- Kehityspäivien fasiloisointi, mentorointi, coaching ja urakehitys, työnohjaus, headhunter
Osaamisenkehittämisen ajankohtaisimmat aiheet:
- Toimintojen ja tehtävien kehittäminen (Yhteisen tiedon ja vuorovaikutuksen lisääminen)
- Liiketoiminta ( Palvelumuotoilu, tuotekannattavuus, jakelukanavaratkaisut, valikoimanhallinta)
- Kansainvälinen kauppa (Tullitariffiointi, alkuperämääräykset, dokumentaatio, huolintayhteistyö)
- Hankinta (Neuvottelutaidot, toimittajavalinta, toimittajan auditointi, tilaaminen ja toimitusketju)
- Kuljetus (Kansainväliset kuljetusmuodot ja palvelut, kuljetusten hinnoittelu, kuljetusratkaisut)
- Varasto ( Suunnittelu ja ohjaus, työnjohtaminen ja prosessit, teknologiat ja ohjaus, työturvallisuus)
- Tuotanto (Sales & Operations Planning, tuotannon optimointi, SCM-johtaminen, tuotekehitys)
- Myynti (Myyntineuvottelu, asiakasratkaisut, sidosryhmätyöskentely, asiakkaan hoitaminen)
- Johtaminen ja ohjaus (SCM-strategiat, SCM-johtamisen kehittäminen, operatiivinen johtaminen)
Toimitusketjun operatiivisen toiminnan analysointi ja kehityssuuntien määrittely
Toimintaympäristö:
Toimitusketjun analyysin keskeisiä ongelmapaikkoja.
Toimintaympäristö:
- Toimintaympäristön ja toimintojen mallintaminen, henkilöstö ja tehtävät, työkalut ja menetelmät, havainnot
- Tavoitteet ja palvelutasot, prosessien ja laadun hallinta, kustannukset ja keskeiset haasteet
- Toimitusketjun tavoitteet, johtamisjärjestelmä, työkalut ja menetelmät, poikkeamatilanteiden hoitaminen
Toimitusketjun analyysin keskeisiä ongelmapaikkoja.
- Kansainvälinen kauppa (Tullitariffiointi, verotus, alkuperämääräykset, dokumentaatio, rajoitukset, toimituslausekkeet, kustannusten hallinta, kuljetusmuotojen hallinta, kohdemaan tunteminen)
- Hankinta (Toimittajamarkkinoiden hallinta, tuotteiden saatavuus, operatiivisen ostamisen onnistuminen, virheiden hoitaminen, yhteistyö varaston ja tuotannon kanssa, kustannukset)
- Varasto ( Virtautuksen hallinta, layout, teknologia, välineet ja laitteet, vajaa informaatio, poikkeavat palvelutasot, tuotevalikoiman sopivuus varastoinfraan, keräilyvirheet ja asiakaspalautusten käsittely, vastaanoton hitaus, tuotteiden tunnistaminen ja esim. vaaralliset aineet tai vastaavat)
- Tuotanto ( S&OP hitaus ja muuttuvat tilaukset, Lean kohtaa Agilen joustavan asiakaskäyttämisen, kapasiteettiongelmat, raaka-aineiden tai komponenttien saatavuus, laatu- ja prosessiongelmat)
- Myynti (Jakelukanavien hallinta eri asiakassegmenteille, asiakasratkaisujen tuottaminen, sidosryhmätyöskentely, poikkeaminen lupaaminen, liikaa lupaaminen, ongelmatilanne reagointi)
- Johtaminen ja ohjaus (Jäsentymätön SCM rooli yrityksessä, johtamisen työkalut, kokonaisuuden-hallinta, strateginen suunnittelu, kokonaisuuden osaaminen, teknologian hyödyntäminen)
Toimitusketjun strateginen suunnittelu ja skenaariovaihtoehdot
Lähtötilanneanalyysi:
Toimitusketjun yleisiä skenaariovaihtoehtoihin vaikuttavia asioita.
- Toimitusketjun rooli yrityksessä
- Toimitusketjun johtamisen viitekehys
- Skenaariot vaihtoehtoisista suunnista
- Toimitusketjun rakenne, prosessit ja teknologiat
- Toimitusketjun tavoitteet ja palvelutasot
- Strategian implemetointi
Lähtötilanneanalyysi:
- Liiketoiminnan suunta, asiakastarpeiden suunta, kilpailijoiden toiminta, tavoiteltavat hyödyt, lähtötilanne ja haasteet
- Ulkoiset (hankinta ja myynti), sisäiset (varasto ja tuotanto), palvelut, teknologia ja johtaminen ja ohjaus
- Toimitusketjun skenaariot, strategiat, rakenne, johtaminen, teknologia ja menetelmät
Toimitusketjun yleisiä skenaariovaihtoehtoihin vaikuttavia asioita.
- Asiakkaiden hankintaorganisaatiot tehostuvat ja vaatimukset kasvavat, toimitusajat lyhenevät, maksuehdot pitenevät, toimittajia segmentoidaan, palveluiden rooli kasvaa, asiakasuskollisuus vähenee, toimittajien määrää vähennetään, kaupalliset ehdot kovenevat.
- Yrityksen on entistä vaikeampi säilyttää sisäistä eheyttää nopeissa asiakastarpeiden muutoksissa, tästä syystä SCM-johtajia palkataan yrityksiin kiihtyvällä vauhdilla huolehtimaan kustannus-tehokkaan toimituskyvyn rakentamiseen ja ylläpitämiseen.
- Toiminnanohjausjärjestelmät ohjaavat yrityksen sisäistä toimintaa esim. tilaus-toimitus-laskutusketjua ja toimintaa ymmärretään ennustamisella ja historiatiedon yhdistelmällä. Yrityksen kehittämiseen riittävä taso mutta toimituskyvyn kannalta liian hitaasti reagoiva toimintamalli.
- Teknologian, tekoälyn, verkkokaupan, automaation, Iot:n, lohkoverkkojen, alustatalouden, kiertotalouden, verkkokaupan, vastuullisuuden, eettisyyden, ekologisuuden, globalisaation, lokalisaation jne. vaikutukset omaan liiketoimintaan. Pohdittavaa riittää tulevaisuudessa ja teknologia muuttaa toimitusketjua.